Vi skal være kundernes foretrukne samarbejdspartner
Hos os køber man ikke bare en løsning, man får også en proaktiv samarbejdspartner, der tager ansvar for, at den tekniske løsning og rådgivning altid er ’state of art’. Vi skal udvikle kritisk infrastruktur og UPS løsninger, der er tilpasset den enkelte kundes behov. Kunden skal i fokus. Ordene kommer fra Coromatics nytiltrådte administrerende direktør, Kurt Vahlun Sørensen. Her fortæller han om sine mål og visioner og hvad kunderne kan forvente af fremtidens Coromatic.
– Jeg er stolt over at kunne konstatere, at Coromatic i dag er den vigtigste leverandør i Danmark af kritisk infrastruktur og UPS’er. Vores kunder er dygtige og veldrevne private og offentlige virksomheder og heriblandt finder vi datacentre, hospitaler, banker, produktionsvirksomheder og virksomheder, der sikrer den offentlige infrastruktur, siger Kurt Vahlun Sørensen – der fornylig tiltrådte som ny administrerende direktør for Coromatic A/S.
Men der er ingen tid til at hvile på laurbærrene, hvis man spørger Kurt Vahlun Sørensen. Siden sin tiltrædelse har han haft travlt med at møde medarbejdere og kunder for at lytte, lære og få værdifulde input til, hvordan Coromatic fastholder og udbygger sin position som den ypperste indenfor kritisk infrastruktur i Danmark.
Vi skal forstå vores kunder bedre
– Det er vores målsætning at komme endnu tættere på vores kunder, så vi – som de bedste specialister og rådgivere i markedet – ser udfordringerne og mulighederne hos dem, før de selv gør det. Vi kan så meget mere end blot at bygge et anlæg.
– Vores løsninger skal altid være tilpasset den enkelte kundes behov og for at kunne levere sådanne løsninger kræver det, at vi som eksperter og rådgivere skal være dygtige til at forstå vores kunder, så vi i et tæt samspil med dem kan udvikle de bedste løsninger, forklarer Kurt Vahlun Sørensen.
– Vi skal videreudvikle Coromatics kompetencer indenfor at kunne levere ”turnkey” løsninger og 24/7/365 services af højeste kvalitet. Vi skal handle agilt og proaktivt. Hos os køber man ikke bare en løsning, man får også en proaktiv samarbejdspartner, der tager ansvar for, at den tekniske løsning og rådgivning altid er ’state of art’. Vi skal kort sagt gøre os fortjente til at være kundernes fortrukne samarbejdspartner, når det gælder kritisk infrastruktur og UPS.
Nordisk baggrund giver adgang til flere teknologiske kompetencer
Der er ingen tvivl om, at Coromatic allerede er rigtig godt på vej til at indfri disse målsætninger.
– Vi er de største og mest erfarne specialister i kritisk infrastruktur i Danmark og har desuden også et svensk og norsk søsterselskab. Det betyder, at vi, udover vores egne dygtige teknikere i Danmark, også kan trække på vores mange nordiske specialister. Det giver vores kunder en stor fordel, da vi opererer indenfor et område, der kræver, at man hele tiden er på forkant med den teknologiske udvikling, forklarer Kurt Vahlun Sørensen.
Vækst i efterspørgsel på nødstrømsforsyninger
Coromatic har i dag 20% af det danske marked og den klare målsætning er, ifølge Kurt Vahlun Sørensen, at fastholde og øge andelen både via organisk vækst og strategiske opkøb, således at ’vi altid kan være på forkant med at kunne levere løsninger og rådgivning af højeste kvalitet’.
Hos Coromatic ser man i disse år en voksende efterspørgsel på nødstrømsforsyninger fra blandt andet hospitaler, banker, tekniske laboratorier og produktionsvirksomheder.
– Der er mange indlysende gode årsager til, at det er vigtigt at have styr på strømforsyningen – for hospitalerne handler det om, at de i yderste konsekvens kan miste menneskeliv, hvis strømmen går under en operation.
For produktionsvirksomheder og banker kan det til gengæld koste mange penge, hvis strømmen går. Og når det handler om adgang til den offentlige IT, ja, så kan de fleste af os let sætte os ind i den irritation, der kan være forbundet med, at man mister forbindelsen til en vigtig app som fx sit Coronapas.
Danske virksomheder vil hoste deres data i Danmark
Apropos Corona, så har pandemien også haft indflydelse på, hvor danske virksomheder vælger at hoste deres data geografisk.
– Vi ser i disse år en tydelig trend til, at danske virksomheder tager deres data hjem til opbevaring i danske datacentre. Forklaringen er det stigende behov for at lagre flere data og behovet for at sikre driften, da vi på grund af Corona ikke kan rejse som tidligere. Samtidig har vi for nylig set massive hackerangreb, som det skete hos blandt andet Mærsk sidste år.
Hackerangreb som disse vil man som virksomhed for alt i verden undgå, da de er uhyre kostbare. En måde at sikre sig på, er ved at lagre sine data lokalt, så man hurtigt kan gribe ind, hvis der opstår problemer, hvor man tidligere i langt højere grad har outsourcet sine løsninger til udlandet, forklarer Kurt Vahlun Sørensen.
Vi leverer grønne løsninger af højeste teknologiske kvalitet
Udover ønsket om lokalt placeret og driftsikker hosting er der blandt mange kunder et klart ønske om at tage en del af ansvaret for den grønne udvikling i Danmark. Og det er faktisk endnu en nok så væsentlig årsag til, at mange af Coromatics kunder ønsker at hoste deres data i Danmark.
– De ønsker at tage del i ansvaret for den grønne udvikling ved at investere i grønnere løsninger, som udleder mindre CO2 og ovenikøbet med mulighed for at genbruge overskudsvarmen. Samtidig viser de seneste måneders stigende energipriser med al tydelighed, at der er mange penge at spare på strømmen.
– Der sker utrolig meget inden for den grønne omstilling og der er et konstant krav til, at vi forbedrer vores løsninger, så de yder mere, men bruger mindre energi. Derfor arbejder vi hele tiden med at finde de mest miljøvenlige løsninger til vores kunder og samarbejdspartnere. Ligesom vi selvfølgelig også selv arbejder med at reducere vores eget aftryk.
Den grønne agenda er en vigtig del af vores DNA, siger Kurt Vahlun Sørensen og understreger, at også indenfor grønne dataløsninger vil Coromatic konstant arbejde på at gøre sig fortjent til at være kundernes foretrukne samarbejdspartner.
Spørgsmål til fremtidens Coromatic er velkomne
Kurt Vahlun Sørensen, afslutter interviewet med at understrege, at hvis der er nogen af kunderne eller samarbejdspartnere, der efter endt læsning har flere spørgsmål eller input til fremtidens Coromatic, skal de endelig skrive til deres kontaktperson hos Coromatic eller også meget gerne hans egen mail, som er kurt.sorensen@coromatic.dk